prof. Zenon Gajdzica
koordynator projektu
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Prof. dr hab. pedagog specjalny, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Główne kierunki badań: edukacja włączająca, edukacja i socjalizacja osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną, teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej, metodologia badań społecznych. Autor / współautor 11 monografii, m.in. Inclusive Education of Learners with Disability – the Theory versus Reality. Peter Lang, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien 2020 (współautorzy Robin McWilliam, Miloň Potměšil, Guo Ling); Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. Redaktor i współredaktor 25 prac zwartych, autor ponad 200 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych. Od 2001 roku kierownik studiów podyplomowych: Pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki. W latach 2008-2012 pełnił funkcję prodziekana ds. Naukowych i Współpracy z Zagranicą Wydziału Etnologii i Nauk i Edukacji w Cieszynie, w latach 2013 – 2018 dziekana tego wydziału. Po zmianach strukturalnych UŚ od 2019 roku dziekan Wydziału Nauk Społecznych. Od 2015 roku jest członkiem KNP Polskiej Akademii Nauk.
dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ
zastępczyni koordynatora
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Profesorka Uniwersytetu Śląskiego, doktorka habilitowana w zakresie pedagogiki, doktorka nauk humanistycznych w zakresie socjologii, pedagożka społeczna, ekspertka Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, członkini Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska, wieloletnia członkini Komisji Ekspertów ds. Zdrowia przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, specjalistka ds. monitoringu i praw człowieka, trenerka i edukatorka działań równościowych w kraju i za granicą, współpracująca z wieloma organizacjami trzeciego sektora. Autorka licznych publikacji dotyczących procesów inkluzywnych i ich prawoczłowieczego wymiaru. Pracę w obszarze badań naukowych łączy skutecznie z praktyką, realizując projekty we współpracy z instytucjami zaangażowanymi we wprowadzanie polityk równościowych na poziomie krajowym i międzynarodowym (m.in. RPO, OBWE, ONZ, RE, UE, UNHCR).
dr hab. Stanisława Byra, prof. UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Kierownik Katedry Metodologii Nauk Pedagogicznych, Dyrektor Instytutu Pedagogiki UMCS. Autorka ponad 100 publikacji z zakresu niepełnosprawności ruchowej: psychospołecznych konsekwencji w aspekcie indywidualnym i rodzinnym. Przedsięwzięcia badawcze i publikacyjne obejmują również zagadnienia edukacji, opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą, a także funkcjonowania rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Nieodłączny element działalności naukowej to adaptacje i opracowania narzędzi badawczych.
dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL
Katolicki Uniwersytet Lubelski w Lublinie
Kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL. Prowadzi badania w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, niepełnosprawności intelektualnej oraz surdoglottodydaktyki. Jest współautorką programu przygotowania młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną do funkcjonowania w środowisku pracy pt. „Jestem dorosły – chcę pracować”, programu edukacji wczesnoszkolnej pt. „Doświadczam – rozumiem – wiem”, baterii testów do badania rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w średnim wieku szkolnym TROS-KA oraz polskiej wersji Systemu Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3. Ostatnio pod jej redakcją ukazały się publikacje Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii Covid-19 (2020) oraz Włączmy kamerki. Z doświadczeń edukacji zdalnej w szkole i na uczelni (2021).
dr hab. Beata Jachimczak, prof. UAM
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Pedagog, pedagog specjalny. pedagog w zakresie nauczania początkowego, pedagog specjalny w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki korekcyjnej, pedagogiki wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe skoncentrowane na problematyce wychowania i kształcenia ucznia ze SPE (IPR-indywidualne potrzeby rozwojowe, IPE-indywidualne potrzeby edukacyjne) oraz na zagadnieniach polityki oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki, wsparcia i edukacji (edukacja grup zróżnicowanych: integracyjna, włączająca).
- W latach 1992 – 2005 nauczyciel w Szkole Podstawowej z oddziałami integracyjnymi.
- Założyciel oraz wieloletni członek zarządu Fundacji Pomocy Rodzinie OPOKA w Łodzi.
- Od 1996 do chwili obecnej wykładowca akademicki: obecnie Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.
- Ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych (w zespole przygotowującym koncepcje zmian w kształceniu specjalnym, 2008-2009 oraz współpraca ekspercka MEiN 2020-nadal).
- W latach 2012-2015 Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Łodzi.
- W latach 2015- 2017 Doradca Prezydenta Miasta Łodzi ds. oświatowych.
- W latach 2018 – 2021 Pełnomocnik Prezydenta miasta Łodzi ds. programów i projektów edukacyjnych.
- Ekspert Unii Metropolii Polskich.
dr Radosław Piotrowicz
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Dr Radosław Piotrowicz- pedagog specjalny, oligofrenopedagogika, rehabilitacja dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością, specjalista wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapeuta i diagnosta, działacz społeczny- współuczestniczy w działaniach społecznych w organizowaniu systemu wsparcia w osiąganiu niezależności i bezpiecznej przyszłości dla osób z niepełnosprawnością od dzieciństwa ( wczesna interwencja) do starości (mieszkalnictwo- bezpieczna przyszłość), zgodnie z ideą niezależnego życia i budowania kręgów wsparcie w społeczności lokalnej.
Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki specjalnej Wydział Nauk Pedagogicznych, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie Rozprawa nt. Poczucie jakości życia w percepcji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, promotor dr hab. Andrzeja Giryński prof. APS, recenzenci: Prof. dr hab. Joanna Glodkowska, Prof. dr hab. Janina Wyczesany,
Adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki Specjalnej.
W latach 2005-2012 prodziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych w APS, Kierownik projektu realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego: Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów. Umowa: POKL03.03.04-00-046/09-01 (2009-2011), od 2007 roku autor programu studiów i kierownik studiów podyplomowych: Wczesna Interwencja – pomoc dziecku i rodzinie w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i opieki nad małym dzieckiem oraz kierownik specjalności Wczesne wspomaganie rozwoju, na kierunku pedagogika specjalna.