organizacji i udziału w „Projekcie innowacyjno-wdrożeniowym w zakresie oceny funkcjonalnej” polegającym na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF, zwanego dalej „Zadaniem”, realizowanym przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, zwany dalej „Uczelnią”
- Postanowienia ogólne
1.1. Regulamin organizacji i udziału w zadaniu pt. „Organizacja i realizacja „Projektu innowacyjno-wdrożeniowego w zakresie oceny funkcjonalnej” polegającego na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF”, zwany dalej „Regulaminem” określa zasady i warunki organizacji i uczestnictwa w zadaniach realizowanych w ramach badania i opracowania modelowych rozwiązań w zakresie wsparcia międzysektorowego na poziomie powiatów.
1.2. Realizatorem zadania jest Uniwersytet Śląski w Katowicach z siedzibą przy ul. Bankowej 12, 40-007 Katowice, zwaną dalej „Uczelnią”, na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach umowy nr MEiN/2022/DWEW/1070.
-
- 1.3. Projekt realizowany jest w terminie od 26.04.2022 r. do 31.12.2023 r., w tym z udziałem Powiatów w terminie od 01.09.2022 r. do 31.08.2023 r.
- 1.4. Celem realizowanego Zadania jest przeprowadzenie badań naukowych, na bazie których zostaną opracowane modele rozwiązań, które pozwolą na efektywne zarządzanie lokalnym wsparciem w wymiarze międzysektorowym. W wyniku realizacji Zadania powstaną konkretne narzędzia do wdrażania ww. celów oraz przygotowania kadr w tym zakresie. Wypracowane modele wsparcia międzysektorowego (dalej: MWM) zostaną sprawdzone w wybranych powiatach. Efektywność przygotowanych modeli oraz samego ich wdrażania będzie również poddawane badaniu naukowemu. Całość procesu badawczego będzie poddawana ewaluacji.
- 1.5. Głównym założeniem MWM jest m.in. podniesienie jakości i efektywności wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin przez jednoczesne:
- 1.5.1. uruchamianie zasobów w środowisku dziecka, ucznia i rodziny,
- 1.5.2. zintegrowanie działań wokół dziecka, ucznia i rodziny, rozumiane jako połączenie w jeden instrument wsparcia wielu aktualnych form organizacyjnych oraz wdrożenie międzysektorowej współpracy i koordynacji działań, szczególnie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy rodzinie i pomocy społecznej z oferowanymi formami wsparcia w systemie edukacji,
- 1.5.3. personalizację wsparcia poprzez dostosowanie rodzaju i zakresu pomocy do rzeczywistych potrzeb dziecka, ucznia, rodziny i środowiska pozarodzinnego,
- 1.5.4. zmniejszenie obciążeń proceduralnych związanych z uzyskaniem dostępu do wsparcia,
- 1.5.5. efektywne wykorzystanie zasobów lokalnych, jak również podniesienie jakości świadczonej pomocy, dzięki spójności celów i zsynchronizowaniu oddziaływań pomocowych (efekt synergii).
- 1.6. Główne zadanie Uczelni obejmuje przeprowadzenie w 48 reprezentatywnych powiatach badań dotyczących rozpoznawania zasobów i trudności dziecka, ucznia i jego rodziny, z uwzględnieniem oceny funkcjonalnej z zastosowaniem klasyfikacji ICF.
- 1.7. Celem Zadania jest:
- 1.7.1. analiza zasobów powiatów, w tym możliwości i barier w procesie wdrażania modelu wsparcia międzysektorowego (MWM) dla dziecka i ucznia,
- 1.7.2. analiza i weryfikacja propozycji narzędzi oceny funkcjonalnej dziecka, ucznia, jego rodziny i środowiska pozarodzinnego,
- 1.7.3. weryfikacja jakości wsparcia udzielanego dziecku i rodzinie zgodnie z założeniami Standardów WWR na podstawie studiów rodziny, uwzględniającego następujące etapy postępowania:
- 1.7.3.1. określanie potrzeb, w tym monitorowanie rozwoju dziecka,
- 1.7.3.2. przeprowadzenie oceny funkcjonalnej,
- 1.7.3.3. określenie profilu funkcjonalnego dziecka i ekomapy potrzeb rodziny,
- 1.7.3.4. określenie poziomu wsparcia dziecka i rodziny, zgodnie z założeniami MWM,
- 1.7.3.5. opracowanie indywidualnego planu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (dalej: IPWWR),
- 1.7.3.6. realizacja IPWWR,
- 1.7.3.7. monitorowanie i ewaluacja IPWWR.
- 1.7.4. weryfikacja jakości wsparcia udzielanego uczniowi i rodzinie zgodnie z założeniem Standardów wsparcia ucznia na podstawie pogłębionej diagnozy uwzględniającej następujące etapy postępowania:
- 1.7.4.1. określanie potrzeb, w tym monitorowanie rozwoju ucznia,
- 1.7.4.2. przeprowadzenie oceny funkcjonalnej,
- 1.7.4.3. określenie profilu funkcjonalnego ucznia i ekomapy środowiska,
- 1.7.4.4. opracowanie modelu wsparcia uczniów i rodzin na terenie szkoły,
- 1.7.4.5. opracowanie indywidualnego planu edukacyjnego (dalej: IPE),
- 1.7.4.6. opracowanie indywidualnego planu wspierania ucznia i rodziny (dalej: IPWUR),
- 1.7.4.7. realizacja IPWUR,
- 1.7.4.8. monitorowanie i ewaluacja IPWUR.
- 1.8. Zgodnie z założeniami badania jego Uczestnikami są jednostki samorządu terytorialnego II poziomu, zwane dalej „Powiatami”, w tym miasta na prawach powiatu.
- 1.9. Ogólny nadzór nad realizacją Zadania, a także rozstrzyganie spraw, które nie są uregulowane niniejszym Regulaminem należy do kierownika Zadania realizowanego w ramach umowy z MEiN w Uczelni.
- Zasady zgłaszania udziału i rekrutacji w Zadaniu
- 2.1. W rekrutacji do Zadania mogą uczestniczyć wszystkie powiaty z terenu całej Polski, w tym miasta na prawach powiatu (dalej: Powiat).
- 2.2. Liczba Powiatów, które zostaną przygotowane do stosowania rozwiązań opisanych w Ustawie o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin – 48.
- 2.3. Wybór trzech powiatów w każdym województwie (w sumie 48 Powiatów) zostanie przeprowadzony według następującego klucza – więcej informacji na stronie https://www.polskawliczbach.pl/Powiaty:
- 2.3.1. miasto na prawach powiatu, o najwyższych wskaźnikach: obszar, populacja, stopa urbanizacji,
- 2.3.2. powiat o wskaźnikach: o największym obszarze i najniższym stopniu urbanizacji,
- 2.3.3. powiat o wskaźnikach: najmniejszym obszarze i najwyższym stopniu urbanizacji.
- 2.4. Zgłoszenia Powiatów do realizacji Zadania odbywają się poprzez rejestrację elektroniczną na stronie https://mwm.us.edu.pl/ – link do karty zgłoszenia do projektu https://el.us.edu.pl/ankiety/index.php/admin/survey/sa/view/surveyid.
- 2.5. Dokonanie skutecznego zgłoszenia rekrutacyjnego wymaga:
- 2.5.1. elektronicznego wypełnienia formularza karty zgłoszenia do projektu i przesłania w terminie do 30.06.2022 r.,
- 2.5.2. akceptacji regulaminu organizacji i udziału w realizacji zadania, poprzez elektroniczne odznaczenie ikony „Akceptuję”,
- 2.5.3. potwierdzenia zapoznania się z informacją o przetwarzaniu danych, poprzez elektroniczne odznaczenie ikony „Potwierdzam”,
- 2.5.4. akceptacji wzoru dokumentu Porozumienia w sprawie udziału w realizacji zadania, poprzez elektroniczne odznaczenie ikony „Potwierdzam”.
- 2.6. Powiat zgłaszający udział w realizacji zadania w trakcie rejestracji zgłoszenia ma obowiązek zapoznać się i zaakceptować Regulamin, dostępny na stronie https://mwm.us.edu.pl/.
- 2.7. Na podstawie zgłoszenia tworzy się listy rankingowe powiatów, w których uwzględnia się kryteria określone w pkt. 2.3.
- 2.8. Na podstawie listy rankingowej do udziału w realizacji Zadania zakwalifikowane zostaną po trzy powiaty w każdym województwie, w tym:
- 1) 1 miasto na prawach powiatu, o najwyższych wskaźnikach: obszar, populacja, stopa urbanizacji,
- 2) 1 powiat o wskaźnikach: o największym obszarze i najniższym stopniu urbanizacji,
- 3) 1 powiat o wskaźnikach: najmniejszym obszarze i najwyższym stopniu urbanizacji.
- 2.9. Wyniki rekrutacji zostaną zamieszczone na stronie internetowej https://mwm.us.edu.pl/, a na adres poczty elektronicznej wskazany w formularzu zgłoszenia zostanie przesłana powiatom informacja o pozytywnym wyniku rekrutacji, które zakwalifikują się do udziału w projekcie w wyniku postępowania rekrutacyjnego.
- 2.10. Powiat zgłaszający udział w Zadaniu, w razie rezygnacji ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym Uczelnię jako realizatora Zadania.
- 2.11. W przypadku rezygnacji z udziału w Zadaniu zakwalifikowanego Powiatu, kwalifikowany będzie kolejny Powiat będący na liście rankingowej.
- 2.12. Każdy Powiat po zgłoszeniu do realizacji Zadania i podpisaniu porozumienia ma 14 dni na wskazanie osoby, która będzie Koordynatorem wsparcia międzysektorowego (dalej: Koordynator WM) na poziomie powiatu, który będzie pełnił rolę osoby koordynującej realizację modelu wsparcia międzysektorowego w powiecie.
- 2.13. Każdy Powiat po zgłoszeniu do realizacji Zadania i podpisaniu porozumienia ma 14 dni na wskazanie jednego podmiotu na terenie powiatu, który będzie pełnił rolę Instytucji Koordynującej realizację modelu wsparcia międzysektorowego (dalej: IK) oraz osobę, pełniącą funkcję koordynatora realizacji zadania w Instytucji Koordynującej, a także powiatowych koordynatorów ds. badań (dalej: KB).
- 2.14. Podanie przez Uczestnika nieprawdziwych danych jest jednoznaczne z wykluczeniem go z udziału w realizacji Zadnia.
- 2.15. W przypadku realizacji powierzonych obowiązków niezgodnie z założeniami Zadania, Uczelnia ma prawo rozwiązać porozumienie pod rygorem zwrotu całości przekazanych środków.
- 3. Warunki udziału w realizacji Zadania
- 3.1. Uczelnia stosuje następujące wzory dokumentów udziału w Zadaniu:
- 3.1.1. Porozumienie w sprawie udziału w Zadaniu;
- 3.1.2. Oświadczenie o zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych dla celów udziału w zadaniu p.n.: Organizacja i realizacja „Projektu innowacyjno-wdrożeniowego w zakresie oceny funkcjonalnej” polegającym na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF”” w ramach umowy zawartej przez Uczelnię ze Skarbem Państwa-Ministrem Edukacji i Nauki nr MEiN/2022/DWEW/1070 (zwanego dalej Zadaniem);
- 3.1.3. Deklaracja uczestnictwa w Zadaniu;
- 3.1.4. Zgoda na wykorzystanie wizerunku są dostępne celem pobrania na stronie https://mwm.us.edu.pl/, które należy wypełnione i podpisane przez osoby upoważnione przez powiat przesłać na adres Uczelni w ciągu 14 dni od otrzymania elektronicznego powiadomienia ze strony Uczelni o zakwalifikowaniu do udziału w Zadaniu.
- 3.2. Warunkiem uczestnictwa w zadaniu zleconym jest:
- a) rejestracja zgłoszenia – wypełnienie elektronicznie formularza karty zgłoszenia przez stronę https://mwm.us.edu.pl/ w terminie do 30.06.2022 r.;
- b) zapoznanie się z niniejszym Regulaminem oraz akceptacja jego postanowień, przez zaznaczenie odpowiednich pól w formularzu rejestracyjnym w formie elektronicznej;
- c) zapoznanie się z zakresem danych niezbędnych do przetwarzania danych osobowych oraz jego akceptacja, przez zaznaczenie odpowiednich pól w formularzu rejestracyjnym w formie elektronicznej;
- d) decyzja o pozytywnej kwalifikacji;
- e) zawarcie porozumienia, o którym mowa w ust. 3.4. pomiędzy Powiatem-Uczestnikiem Zadania a Uczelnią;
- f) po podpisaniu porozumienia, podpisanie przez Koordynatora WM deklaracji uczestnictwa w zadaniu (załącznik nr 4 do Regulaminu) oraz zgody na wykorzystanie wizerunku (załącznik nr 3 do Regulaminu).
- 3.3. Złożenie dokumentów, o których mowa w ust. 3.2. punkty e), f), jest równoznaczne z potwierdzeniem zamiaru udziału w projekcie i wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych koniecznych do realizacji celów Zadania zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- 3.4. Niezbędnym warunkiem udziału w zadaniu zleconym, kończącym proces rekrutacji, jest podpisanie Porozumienia między Uczestnikiem Zadania a Uczelnią. Wzór porozumienia znajduje się w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu i stanowi jego integralną część.
- 3.5. Uczestnik Zadania zobowiązany jest do udziału w badaniach ankietowych dla potrzeb ewaluacji i sprawozdawczości, prowadzonych przez realizatora Zadania – Uczelnię, jak i inne podmioty upoważnione w tym zakresie oraz do wypełniania innych dokumentów niezbędnych do prawidłowej realizacji zadania.
- 3.1. Uczelnia stosuje następujące wzory dokumentów udziału w Zadaniu:
- 4. Zakres wsparcia
- 4.1. Wsparcie Uczelni w ramach realizacji Zadania obejmuje:
- a) szkolenia dla Koordynatorów WM i przedstawicieli IK dotyczące wdrażania i realizacji standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wsparcia ucznia i wspierania rodzin,
- b) szkolenia na temat oceny funkcjonalnej z uwzględnieniem klasyfikacji ICF;
- c) szkolenia dla Koordynatorów ds. badań dzieci dotyczące opracowania i realizacji indywidualnego planu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (IPWWR),
- d) dostęp do projektów dokumentacji dziecka i rodziny (celem weryfikacji na etapie praktycznego realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny), w tym: profilu funkcjonalnego dziecka z wykorzystaniem ICF; ekomapy; indywidualnego planu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, uwzględniającego ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka/rodziny jako podstawy do modyfikowania udzielanego wsparcia,
- e) szkolenia dla Koordynatorów ds. badań uczniów oraz nauczycieli badających uczniów baterią testów zawierającą szkolną ocenę funkcjonalną, dotyczące również opracowania indywidualnego planu wspierania ucznia i rodziny (IPWUR),
- f) dostęp do projektów dokumentacji ucznia oraz jego rodziny i środowiska pozaszkolnego, w tym profilu funkcjonalnego ucznia z wykorzystaniem ICF i modelowego planu wsparcia,
- g) wsparcie i doradztwo na każdym etapie weryfikacji Standardów WWR oraz wsparcia ucznia.
- 4.1. Wsparcie Uczelni w ramach realizacji Zadania obejmuje:
- 5. Prawa i obowiązki Uczestników Zadania – Powiatów
- 5.1. Uczestnik Zadania ma prawo do:
- a) udziału w projekcie zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu,
- b) oceny realizowanych form wsparcia i osób prowadzących wsparcie,
- c) prawo Powiatu do otrzymania środków od Uczelni na realizację zadań zgodnie z zapisami Porozumienia, na warunkach określonych przez Uczelnię.
- 5.2. Uczestnik Zadania jest zobowiązany do:
- a) przestrzegania zasad niniejszego Regulaminu,
- b) do udziału w szkoleniach organizowanych przez Uczelnię w wyznaczonych terminach, godzinach i miejscu, osób wskazanych przez powiat,
- c) określenia mapy zasobów środowiska nauczania i wychowania (rodziny, grupy rówieśniczej, żłobka, przedszkola, szkoły), instytucji ochrony zdrowia i pomocy społecznej, z których korzysta dziecko, uczeń i rodzina w procesie rozpoznania potrzeb, planowania i udzielania wsparcia zarówno dziecku, uczniowi, jak i rodzinie, według wprowadzanego modelu wsparcia międzysektorowego (dalej: MWM),
- d) opracowania studiów dziecka, ucznia i rodziny zgodnie z założeniami MWM,
- e) zebrania, na podstawie opracowanych przez Uczelnię formularzy, przykładów zgodnej z MWM praktyki oraz informacji o dostępnych zasobach w zakresie realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, uczniów i wsparcia rodziny,
- f) weryfikacji jakości wsparcia udzielanego dziecku i rodzinie, zgodnie z założeniami Standardów WWR na podstawie badań prowadzonych w Powiecie i studiów rodzin, uwzględniającej etapy postępowania wskazane w Regulaminie w pkt. 1.7.3.,
- g) weryfikacji jakości wsparcia udzielanego uczniowi i rodzinie, zgodnie z założeniami Standardów wsparcia ucznia na podstawie badań prowadzonych w Powiecie i pogłębionych diagnoz, uwzględniającej etapy postępowania wskazane w Regulaminie w pkt. 1.7.4.,
- h) uzupełniania wymaganej dokumentacji oraz kwestionariuszy ankiet, opracowanych przez Uczelnię związanych z realizacją Zadania,
- i) stosowania się do innych niż wymienione w niniejszych punktach postanowień Realizatora Zadania – Uczelni, wynikających z realizacji Zadania.
- 5.1. Uczestnik Zadania ma prawo do:
- 6. Zasady rezygnacji z uczestnictwa w realizacji Zadania
- 6.1. Zakwalifikowany do realizacji Zadania Powiat zobligowany jest do podpisania Porozumienia w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników rekrutacji, zgodnie z harmonogramem rekrutacji umieszczonym na stronie https://mwm.us.edu.pl/ oraz do dostarczenia podpisanego egzemplarza Porozumienia wraz z deklaracjami i oświadczeniami do Uczelni.
- 6.2. Brak podpisania Porozumienia w terminie określonym w pkt. 6.1. uznawany jest za rezygnację z udziału w realizacji Zadania.
- 6.3. Uczestnik, który zrezygnował z udziału w Zadaniu, nie może ponownie wziąć w nim udziału.
- 7. Postanowienia końcowe
- 7.1. Regulamin obowiązuje przez okres trwania realizacji Zadania z udziałem Powiatów, tj. do 31.08.2023 r.
- 7.2. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przepisy ustawy po finansach publicznych, kodeksu cywilnego, postanowienia statutu Uczelni Zadania oraz innych przepisów wewnętrznych obowiązujących w Uczelni.
- 7.3. Ewentualne spory wynikłe na tle niniejszego regulaminu będą rozstrzygane na drodze postępowania sądowego przez sąd właściwym dla siedziby Uczelni.
- 7.4. Uczelnia realizuje Zadanie zgodnie z zasadami zawartymi w Umowie o dofinansowanie zawartej w dniu 27.04.2022 r. pomiędzy Uczelnią a MEiN, m.in. zgodnie z którymi z dniem przekazania przez Uczelnię Ministrowi raportu rocznego albo raportu końcowego nastąpi przeniesienie na Ministra autorskich praw majątkowych do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania lub udzielenie Ministrowi licencji niewyłącznej do korzystania ze wspomnianych utworów.
- 7.5. Uczelnia zastrzega sobie prawo zmiany Regulaminu w sytuacji zmiany wytycznych, warunków realizacji Zadania lub dokumentów programowych.
- 7.6. Integralną częścią niniejszego regulaminu są załączniki:
- a) załącznik nr 1 – Wzór Porozumienia w sprawie udziału w zadaniu,
- b) załącznik nr 2 – Klauzula informacyjna RODO dla przedstawicieli Uczestnika oraz jego pracowników,
- c) załącznik nr 3 – Zgoda na wykorzystanie wizerunku,
- d) załącznik nr 4 – Oświadczenie Uczestnika Zadania.