Prowadząca: Barbara Puchała
Warsztat A: „Temat: „Porozumienie jako dokument regulujący współpracę międzysektorową”
Wnioski i rekomendacje z warsztatów:
- uczestnicy warsztatów mieli niepełną wiedzę na temat obecnych na ich terenie instytucji pomocowych, a zwłaszcza zakresu ich zadań;
Rekomendacja: opracować jeden spójny wykaz instytucji pomocowych wraz z opisem prowadzonych działań oraz promować wśród mieszkańców wiedzę na jego temat) - uczestnicy warsztatów w codziennej pracy nie korzystali z formuły „umowy o współpracy” , działanie to nie jest rozpowszechnione, a w oświacie ogranicza się do umów z zakresie realizacji praktyk studenckich;
Rekomendacja: przygotować wzory umów o współpracy z instytucjami np. służbą zdrowia, opieką społeczną, - uczestnicy warsztatów wskazywali, że przepisy o ochronie danych osobowych blokują całkowicie możliwość prowadzenia współpracy międzysektorowej;
Rekomendacja: opracować, jako załączniki do wzorów umów, druki klauzul informacyjnych RODO wraz z komentarzem/ omówieniem dotyczącym zgody klienta na współpracę instytucji w zakresie udzielanej pomocy.
Prowadząca: Magdalena Aksamitowska-Kobos
Warsztat B: „Umiejscowienie Centrum Koordynacji Wsparcia Międzysektorowego w strukturze powiatu”
Prowadząca: Anna Tomaszewska
Warsztat C: „Działania i wsparcie międzysektorowe dziecka i rodziny na przykładzie miasta na prawach powiatu – z łódzkich doświadczeń”
I. Wnioski po realizacji Międzysektorowego projektu:
- Działania oddolne, często poprzez kontakty osobiste;
- Skuteczne działania koordynatorów (wsparcia międzysektorowego, instytucji koordynującej, wczesnego wspomagania rozwoju, szkolni)
- Opracowane Mapy międzysektorowych zasobów w danym powiecie;
- Sieciowanie kontaktów;
- Pozyskanie sojuszników;
- Lobbing rodziców;
- Uświadamianie lokalnej „władzy” – JST, o zakresie i istocie problemów i potrzeb (rozpoczęcie kampanii społecznych);
- Dostęp do wiedzy i informacji dotyczącej zakresów i miejsc wsparcia w poszczególnych sektorach;
- Kontynuacja współpracy po zakończeniu projektu. Było duże zainteresowanie oraz zaangażowanie oddolne, przy braku szybkich uregulowań prawnych, istnieje niebezpieczeństwo „wypalenia”.
II. Rekomendacje do dalszego, skutecznego działania:
- Ustalenie regulacji prawnych (np. ustawa, rozporządzenia):
- Dotyczące powołania, umiejscowienia, zasad funkcjonowania oraz sposobów finansowania Instytucji Koordynującej (placówka oświatowa: ppp/ placówka specjalna lub pomoc społeczna);
- Umocowanie prawne koordynatora WM (instytucja, zakres obowiązków, finansowanie);
- Zobowiązanie na poziomie powiatu do współpracy (skoordynowania działań) między sektorami – wskazanie odpowiedzialnych, zakresu zadań, dostępu do informacji (np. platforma) o beneficjencie (dziecko i jego rodzina) wymagającym wsparcia;
- Wyznaczenie administratora danych osobowych beneficjenta;
- Uregulowanie zasad wyznaczania podmiotu koordynującego wsparcie (np. w zależności od miejsca pierwszego rozpoznania potrzeb – służba zdrowia, pomoc społeczna, edukacja);
- Zabezpieczenie sposobu finansowania wsparcia międzysektorowego.
- Wymagane działania:
- Jak najszybszy dostęp do platformy skriningowej wwr oraz oceny szkolnej;
- Szeroko rozumiana edukacja od podstaw, m.in. rodziców przed narodzeniem dziecka;
- Szkolenie pracowników „pierwszego kontaktu” poszczególnych sektorów, dotyczy oceny funkcjonalnej (wwr, szkolna), możliwości wsparcia w poszczególnych sektorach oraz znajomości zasobów w danym powiecie;
- Szkolenie pracowników służby zdrowia (m.in. lekarze rodzinni, pediatrzy, położne, pielęgniarki, opiekunki w żłobkach), pomocy społecznej (m.in. pracownicy socjalni, asystenci rodzin), oświaty (nauczyciele przedszkolni, nauczyciele w szkołach, specjaliści) w zakresie przeprowadzenia skriningu i/lub oceny funkcjonalnej, zaplanowania i udzielania wsparcia na I poziomie. Wiedza i dostęp do informacji, gdzie kierować dziecko i rodzinę, w przypadku II i II poziomu wsparcia;
- Budowanie sieci współpracy międzysektorowej (kontakty osobiste pracowników w poszczególnych sektorach);
- Szeroka kompania społeczna dotycząca wsparcia międzysektorowego.
Osoby prowadzące: Karolina Kuszewska, Dariusz Szałaj
Warsztat D: „Ocena funkcjonalna dziecka/ucznia w praktyce współpracy międzysektorowej”
- Projekt i nowy model na pewno ma wiele plusów i rozwiązań, które zmieniają możliwości wsparcia dziecka i rodziny.
- Zaczynając od badań skriningowych w placówkach – żłobkach, przedszkolach czy obejmując nimi dzieci od 6 miesiąca życia istnieje możliwość wychwycenia dzieci z trudnościami, określenie ich mocnych i słabych stron i ewentualnych potrzeb w zakresie wsparcia.
- Plusem jest określenie poziomu wsparcia, bez konieczności szukania niepełnosprawności, pełnej nozologii, aby móc wprowadzić WWR.
- Zaletą jest oparcie o diagnozę funkcjonalną, a także wprowadzenie ekomap i kwestionariuszy RBI, które pomagają wprowadzić zmiany w funkcjonowanie rodziny i jej środowiska.
Rekomendacja:
- wprowadzenie badań skriningowych szczególnie w żłobkach – po zapoznaniu ze Skringiem osób które będą go wykonywały z zapewnieniem pomocy w interpretacji wyników i ich konsultacji np. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- wprowadzenie poziomów wsparcia w celu organizowania pomocy i wspomagania rozwoju dziecka do jego potrzeb – bez ograniczenia do kilku niepełnosprawności jak w obecnym systemie orzecznictwa w zakresie kształcenia specjalnego i wwr.
- Dobrym założeniem jest prowadzenie współpracy międzysektorowej i pracy zespołowej. W nowej koncepcji wwr specjaliści z różnych placówek tworzą jeden zespół – barierą jest tu jednak niestety brak czasu na wspólne działania – rekomendowane jest wprowadzenie w nowym modelu przepisów regulujących taką współpracę, możliwość wymiany informacji.
- Aby wprowadzić nowy model konieczne są zmiany związane z przepisami – regulacje prawne między innymi regulujące przepływ informacji i współpracę specjalistów
z różnych placówek i resortów np. zdrowia, oświaty czy pomocy społecznej.
Rekomendacja:
- prawne umocowanie współpracy – podstawa prawna np. ustawa, która obowiązywałaby wszystkie resorty organizujące proces wsparcia. Brak ugruntowania prawnego stanowi przeszkodę w skuteczności współpracy – model powinien był regulowany poprzez obowiązującą różne strony i sektory ustawę, na której można opierać przepływ danych osobowych, prowadzenie jednego IPWWR i planu wsparcia ucznia i rodziny oraz dostępu do niego różnych osób i specjalistów,
- współpraca międzysektorowa w ocenie funkcjonalnej i wsparciu gwarantuje efektywną pomoc dziecku i jego rodzinie.
- Problemem jest zorganizowanie niektórych działań w obecnym systemie np.
w zakresie resortu oświaty – wsparcia fizjoterapeutycznego lub specjalistycznego
w zakresie psychiatrii dziecięcej. - Trudnością w aktualnym systemie jest zorganizowanie wsparcia dla dziecka w zakresie działającego systemu w zasobach Powiatu z uwagi na termin organizowanych działań – dużo form pomocy organizowanych jest na okres wrzesień – czerwiec, a organizacja pomocy np. w placówkach przedszkolnych czy szkolnych w ramach systemu jest znacznie utrudniona lub niemożliwa z uwagi na brak środków finansowych, a także możliwości umieszczenia danej formy pomocy w istniejącej siatce godzin.
- Subwencja oświatowa naliczana na podstawie danych z końca września powoduje zamknięcie możliwości udzielania pomocy dzieciom i uczniom, u których trudności
i konieczność wsparcia zdiagnozowano w trakcie trwania roku szkolnego. Problemem czasem nie jest brak środków na finansowanie wsparcia lecz ograniczenia związane
z terminem zdiagnozowania potrzeb.
Rekomendacja:
- umożliwienie organizacji pomocy i jej finansowania w działającym systemie od momentu wykrycia trudności, czy określenia potrzeby wsparcia,
- dostęp do lekarzy specjalistów w każdym powiecie – w szczególności specjalistów neurologii i psychiatrii dziecięcej.
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna poprzez swoje działania i koordynację pomocy dzieciom i uczniom stała się instytucją postrzeganą w środowisku jako kompetentną, merytoryczną i otwartą na nowe rozwiązania w systemie edukacji. Szkoda by było gdyby w toku dalszych prac legislacyjnych nic z założeń projektowych nie zostało, a poszczególne zagadnienia zostałyby wpisane do różnych rozporządzeń.
Rekomendacja:
- koordynacja działaniami pomocowymi w ramach nowego WWR i nowych form wsparcia uczniów powinna pozostać w Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych pod warunkiem przekazania dodatkowych środków na utworzenie stanowiska dla osoby koordynującej działania pomocowe w Powiecie oraz case managerów. Poradnia już jest instytucją wiodącą
w środowisku z uwagi na rodzaj swoich działań. W poradniach pracują osoby przygotowane do diagnozy i koordynacji oddziaływań terapeutycznych dlatego jest to instytucja, która powinna stać się instytucją koordynującą, - oczywiście żadna reforma nie uda się bez dodatkowych środków finansowych. Konieczne jest doinwestowanie placówek, a nie tylko zwiększenie zakresu ich obowiązków i poszerzenie działań statutowych,
- zabezpieczenie środków finansowych przez JST na dodatkowe etaty niezbędne do prawidłowej organizacji i realizacji wykonania zadań przewidzianych dla Instytucji Koordynującej lub case managera w PPP.
Osoby prowadzące: Wioleta Sztukowska, Grzegorz Stano
Warsztat E: „Warunki skutecznego wsparcia międzysektorowego dla rodzin z małymi dziećmi.”
Rekomendacje:
- Koordynator wsparcia miedzysektorowego „umocowany” w powiecie, w Jaworznie była to Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, co pozwoliło na efektywną współpracę koordynatora instytucji koordynującej z naczelnikami innych wydziałów i instytucjami podległymi. Koordynator Instytucji Koordynującej i koordynatorzy badań – w Poradni P-P
- arkusz skriningowy 6-latka wykonywany na koniec przedszkola (lub stworzenie arkusza skriningowego kończącego przedszkole) i przekazywany do szkoły w celu ułatwienia tranzycji dziecka z przedszkola do szkoły
- przypisanie odpowiedniego kwalifikatora w skriningu uruchamia odpowiedni poziom wsparcia – dotyczy to też uruchomienia środków finansowych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną na drugim i trzecim poziomie wsparcia
- szkolenie osób, które będą się posługiwały skriningiem.
Prowadząca: Edyta Jarosz
Warsztat F: „Budowanie wsparcia międzysektorowego, nowa jakość współpracy na poziomie powiatu”
Uczestnicy warsztatów podzieleni na trzy grupy odpowiadali na 3 pytania (następowała zamiana pytań między grupami):
Pytanie 1
Od czego zaczęlibyście budowanie wsparcia międzysektorowego w swoim powiecie, gminie?
- regulacja ustawowa, finansowanie;
- Rada Społeczna;
- podmiot koordynujący w powiecie z kompetencjami ustawowymi;
- promocja idei WM;
- wiedza;
- informacja;
- identyfikacja instytucji, podmiotów organizacji (i ich zadań) działających lokalnie.
Pytanie 2
Jakie zmiany powinny się dokonać, żeby było możliwe wdrożenie modelu wsparcia międzysektorowego?
- Środki finansowe (wg potrzeb, poziomy wsparcia);
- Wiedza, propagowanie informacji;
- Większe zaangażowanie władzy z różnych szczebli;
- Budowanie lokalnej wspólnoty (społecznej, instytucjonalnej, zarządczej);
- Wykorzystanie wniosków z Projektu (przygotowanie i realizacja pilotażu wdrażania
MWM z systemowym finansowaniem i projektem przepisów prawnych); - KPRM jako instytucja koordynująca wdrażanie MWM.
Pytanie 3
Co może być utrudnieniem w budowaniu międzysektorowego wsparcia?
- Przepisy lub ich brak, konieczność podpisania porozumień międzysektorowych
na poziomie ministerstw; - „Czynnik ludzki” i kapitał społeczny;
- Brak zrozumienia wśród dysydentów samorządowych;
- Brak zrozumienia jak budować wspólnoty lokalne;
- Równoległe ścieżki działania poszczególnych instytucji/placówek;
- Międzysektorowość zamiast współsektorowości (czyli współdziałania);
- Źródła finansowania (stabilizacja finansowa);
- RODO nadrzędnym ograniczeniem.
Prowadzące: Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Anna Maria Buż
WARSZTAT G: „Wsparcie międzysektorowe – możliwości rozwiązań, a szkolna rzeczywistość”
Rekomendacje:
- wypracowanie konkretnych, umocowanych prawnie, a nie jedynie relacyjnych, intuicyjnych, rozwiązań holistycznej opieki i oddziaływań skoncentrowanych wokół dziecka i rodziny;
- zwiększenie dostępu do zasobów instytucjonalnych wsparcia w mniejszych ośrodkach, zwłaszcza bardziej oddalonych od centrum dużych miast;
- podkreślanie rangi szkół specjalnych i promowanie SCWEWów. W opinii uczestników warsztatu brakuje komunikatów „wprost” i zapewnień ministerstwa, że nie będzie likwidacji szkół specjalnych i poradni psychologiczno-pedagogicznych;
- szkoła powinna mieć w przypadku orzeczenia elastyczność doboru zajęć do realnych potrzeb dziecka, a także jego rodziny;
- koordynator wsparcia zatrudniony w miejscu odpowiednim dla poziomu wsparcia
- (I poziom – szkoła/placówka, II, III np. PPP, z uwagi na konieczność udzielania pogłębionego, często międzysektorowego, wsparcia/pomocy);
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na I poziome zgodnie z potrzebami uczniów – dyrektor powinien decydować o przydziale środków na poszczególne zajęcia oraz wskazać osobę koordynatora, odpowiedzialnego za monitorowanie przebiegu wsparcia/pomocy;
- podniesienie kompetencji dyrektorów i wizytatorów szkół i placówek w zakresie edukacji włączającej, wsparcia międzysektorowego oraz aktualnych planów resortu/ministerstwa w ww. zakresie;
- należy przekonać dyrektorów szkół i nauczycieli do tego, żeby chcieli wykonywać diagnozę funkcjonalną;
- do mapy zasobów należy dodać Kuratoria i wizytatorów.
Prowadząca: Małgorzata Zarzycka
Warsztat H: „Działania międzysektorowe na rzecz dzieci z wyzwaniami rozwojowymi i ich rodzin w powiecie łęczyńskim – nowy model WWRD, praktyczne wskazówki i rozwiązania”
Sektor zdrowia:
- Informacyjne spotkania dla lekarzy: gdzie pokierować, jakie są placówki na terenie powiatu, które zajmują się wsparciem dziecka i rodziny lub baza takich placówek na stronie powiatu i informacja dla lekarzy.
- Uregulowania prawne dotyczące współpracy lekarzy, środowiska medycznego z innymi sektorami z zabezpieczeniem środków finansowych.
- Wprowadzenie przedmiotów dotyczących współpracy z innymi instytucjami na rzecz dziecka i rodziny w toku studiów – sektor medyczny. Wprowadzenie praktyk w instytucjach zajmujących się wsparciem dziecka.
- Szkolenia prowadzone przez lekarzy specjalistów np. psychiatrów, neurologów skierowane do lekarzy pediatrów. Cel: wczesne zauważanie symptomów trudności rozwojowych dziecka.
Sektor Oświaty:
- Utworzenie na terenie powiatu Centrum Usług Wspólnych lub połączenie istniejących, ewentualnie stworzenie ,,komórki”, ,,działu” w instytucji już istniejącej np. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, gdzie będą zatrudnieni doradcy rodziny, którzy świadczyć będą wsparcie międzysektorowe. Jednak w Poradni obecne przepisy prawa oświatowego nie przewidują zatrudnienia doradcy rodziny.
- Wprowadzenie rozwiązań prawnych zobowiązujących do współpracy wszystkie sektory (medyczny, społeczny, edukacji).
- Przepisy prawa oświatowego powinny być zmodyfikowane aby uwzględniać faktyczny poziom funkcjonowania dziecka w tym jego potrzeby, warto by ocena opierała się na klasyfikacji ICF (obecnie dziecko z diagnozą spektrum autyzmu według obowiązujących przepisów prawa oświatowego otrzymuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wraz ze wsparciem nauczyciela współorganizującego a w skriningu poziom wsparcia określony jest np. na 1.
Inny przykład: uczeń z trudnościami natury psychicznej, z zachowania agresywnymi a obecny system orzecznictwa nie daje możliwości orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Owszem może otrzymać wsparcie w postaci opinii o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, lecz nie jest to wiążące. Dyrektor często wnioskuje o pomoc w postaci nauczyciela współorganizującego kształcenie do organu prowadzącego, lecz prośby te nie są respektowane. - Odejście od definicji niepełnosprawności w przypadku opinii o WWRD na rzecz Skriningu i poziomów wsparcia.
- Wspólny system orzecznictwa.
- Konieczne jest ujednolicenie procedur dotyczących diagnozy w kierunku spektrum autyzmu. Coraz więcej dzieci, uczniów zgłasza się do poradni z diagnozą postawioną przez lekarza – psychiatrę w ciągu 10 minutowej wizyty.
- Wprowadzenie jednolitego narzędzia (Skriningu) oraz platformy, dzięki której można wpisywać informacje o dziecku i uzyskać profil gotowy do interpretacji przez nauczyciela/specjalistę.
- Platforma do tworzenia Indywidualnych Programów WWR – każdy specjalista może w dowolnej chwili uzupełniać, poprawiać cele i inne działania, co ulepsza oddziaływania oraz współpracę ze specjalistami tworzącymi zespół.
- Zasoby finansowe na przeprowadzanie zajęć, diagnoz, konsultacji, superwizji oraz szkoleń/warsztatów dla rodziców i kadry pedagogicznej, a także promocje działań, tym samym placówek, które podjęły się prowadzenia projektu oraz innych placówek, które brały aktywny udział w projekcie. Konieczność utworzenia zespołu koordynującego działania wszystkich instytucji w zakresie pomocy dziecku i rodzinie (doradca rodziny).
- Wczesna pedagogizacja rodziców (szkoły dla rodziców, kursy, spotkania). Pomoc rodzicom w nabywaniu umiejętności wychowawczych.